Google Ads is een uitstekende manier om verkeer naar je website te krijgen, maar als je er niets van kent kan het heel overweldigend zijn. Hieronder vind je een lijst met de belangrijkste Google Ads begrippen en afkortingen.
Klik op de knop hieronder mocht je hulp nodig hebben bij het opzetten van een succesvolle Google Ads campagne.
Campagne
Een campagne is de overkoepelende marketingterm waarmee je jouw producten of diensten kan promoten op de verschillende Google kanalen. Zo kan je meerdere campagnes opstarten met een verschillend doel… Bijvoorbeeld een campagne met als doel om meer naamsbekendheid te creëren of een campagne waarbij de focus ligt op meer verkeer te genereren voor je website.
Zoeknetwerk
Als je een campagne maakt om gevonden te worden op bepaalde
zoekwoorden dan wordt die advertentie weergegeven in het zoeknetwerk van
Google. Hierbij worden je advertenties getoond bovenaan of onderaan de
zoekresultaten in Google, Google Play, Google Afbeeldingen, Google Maps, het
tabblad Shopping…
Daarnaast kunnen je advertenties ook weergegeven worden bij
de zoekpartners van Google zoals bijvoorbeeld marktplaats.nl, de zoekpartners
van Google bestaan uit honderden niet-Google-websites, YouTube- en andere Google-sites.
Displaynetwerk
Als je een campagne aanmaakt met de focus op remarketing of naamsbekendheid dan kan je gebruik maken van display-advertenties. Dit zijn banner, tekst, afbeeldingen, video of audio advertenties waarbij je weergegeven wordt op websites van derden. En het zijn deze websites van derden die het Displaynetwerk vormen.
Advertentiegroep (ad group)
Een advertentiegroep is een groep die vergelijkbare doelen heeft en een gemeenschappelijk thema. Een advertentiegroep bevat één of meerdere advertenties en iedere campagne bestaat uit ten minste één advertentiegroep.
Je kan deze aanmaken op basis van een vergelijkbaar doel en gemeenschappelijk thema zoals bijvoorbeeld doelgroep.
Zoekwoord
Een zoekwoord is de term die een gebruiker ingeeft om in een zoekmachine een zoekopdracht uit te voeren. Bijvoorbeeld iemand die zoekt naar ‘online marketing bureau’ in Google, hierbij is ‘online marketing bureau’ het zoekwoord of zoekterm.
In Google Ads kan je verschillende types zoekwoorden gebruiken om je zoekadvertenties weer te geven:
Breed (broad)
Dit is het ruimste zoekwoord dat je kan toevoegen in Google Ads. Als je bijvoorbeeld ‘smartphone’ ingeeft als breed zoekwoord kan je ook weergegeven worden bij mensen die ‘smartphone lader’ of ‘bruin smartphone hoesje’ zoeken.
Woordgroep (phrase match)
Dit is een zoekwoord dat bestaat uit meerdere woorden, de term ‘woordgroep’ spreekt hier voor zich. Een woordgroep kan worden getriggerd door de exacte woorden in de woordgroep, of op zinnen die er heel hard op lijken.
Je geeft aan dat je op een woordgroep gevonden wilt worden door de zoekterm in aanhalingstekens te plaatsen zoals bijvoorbeeld “smartphone kopen”.
Exact (exact match)
Zoals bij de vorige zoekwoorden spreekt ook deze term voor zich. Bij een exact zoekwoord geef je aan dat je enkel en alleen op dat exacte zoekwoord gevonden wil worden.
Je geeft aan dat je op het exacte zoekwoord gevonden wil worden door de zoekterm in [brackets] te plaatsen zoals bijvoorbeeld [lederen smartphone hoesje].
Uitsluitingszoekwoorden
Als een zoekwoord een term is waarop je gevonden wil worden,
dan is een uitsluitingszoekwoord uiteraard een zoekwoord waarop je niet
gevonden wil worden. Als je dit goed instelt zullen je advertentieresultaten
een positieve boost krijgen, want je wordt enkel gezien door de mensen die voor
jou het meest van waarde zijn.
Niet zeker hoe je dit volledig tot jouw voordeel gebruikt?
Extensies
Extensies toevoegen aan je advertentie is extreem waardevol om ten eerste de gebruiker een beter en relevanter antwoord te geven op zijn vraag, wat jouw advertentieprestaties ten goede komt. En ten tweede om meer plaats in te nemen in de zoekresultaten waardoor je jouw concurrenten buiten beeld duwt.
Je hebt verschillende types van extensies die je kan instellen…
Sitelink extensie
Dit zijn extra links die je direct onder de tekst van uw zoekadvertenties plaats om gebruikers naar specifieke pagina’s op uw website te leiden.
Highlight extensie
Dit zijn korte stukjes tekst waarin je informatie over de kenmerken van je bedrijf, producten of diensten kan weergeven.
Website informatie extensie
Dit is een extensie waarmee je een korte beschrijving geeft over het product of dienst waar de gebruiker naar opzoek is.
Remarketing
De meest succesvolle campagnes hebben een luik waarin gefocust wordt op mensen die bij een eerste, tweede, of zelfs derde bezoek niet hebben voldaan aan jouw doelstelling zoals bijvoorbeeld een conversie.
Dit is remarketing, gericht focussen op mensen die interesse hebben getoond in jouw product of website maar niet zijn overgegaan tot actie.
Volgens onderzoek gaan mensen pas over tot actie na 7 (!) touch points met een bedrijf of merk. En het is hier waar je remarketing zijn vruchten afwerpt.
PPC
Pay Per Click is het model waarbij de adverteerder pas betaald als er iemand daadwerkelijk op de advertentie heeft geklikt.
CPA
Dit staat voor Cost Per Action en dit is een meeting waarin wordt getoond hoeveel het kost om een bezoeker een bepaalde actie uit te laten voeren zoals bijvoorbeeld doorklikken naar het contactformulier.
CPC
Cost Per Click komt op hetzelfde neer als PPC en dit is de meting van de prijs die je betaalt per klik op je advertentie.
ROAS
Als je enkel zou kunnen zien hoeveel je uitgeeft aan advertenties dan zou je waarschijnlijk met pijn in het hart je facturen betalen. Daarom is ROAS in het leven geroepen en dit is een overzicht van je Return On Ad Spend.
Dit verwijst naar het aantal omzet je maakt per euro die je spendeert aan je advertentiecampagne.
CPM
Dit is een belangrijke statistiek als je een campagne hebt waarbij de focus ligt op het creëren van meer naamsbekendheid waarbij je zoveel mogelijk ‘oogballen’ op je advertentie wil zien. CPM staat voor Cost Per Mille en dit is de prijs die je betaalt per 1000 impressies van je advertentie.
CTR
De Click Through Ratio is een meting die toont hoeveel procent van de mensen die je advertentie zien er ook daadwerkelijk op doorklikken. Je kan deze data gebruiken om de advertentiekwaliteit te verbeteren.
Vertoningen
Deze marketingterm staat voor het aantal keer dat je advertentie bekeken is. Dit wordt vaak verward met een impressie, maar dit zijn twee verschillende zaken. Want niet iedere impressie is een vertoning, maar iedere vertoning is wel een impressie.
Vertoningspercentage
Dit is het percentage dat toont hoeveel vertoningen je hebt gekregen in vergelijking met het totaal aantal vertoningen dat mogelijk zijn.
Conversies
Een conversie is een bepaalde actie die je meet op je website omdat deze van belang is voor de verdere groei van je bedrijf. Denk dan aan een online verkoop bij een webwinkel, maar voor een B2B onderneming kan dit even goed het invullen van een contactformulier zijn.
CPE
De Cost Per Engagement staat voor de kosten die een adverteerder maakt voor een interactie op een advertentie. Dit kan bijvoorbeeld zijn als een gebruiker met zijn muis over de displayadvertentie scrolt.
CPV
Deze meting is vooral gericht op videoadvertenties en dit staat voor Cost Per View, hierbij betaal je per weergave van je videoadvertentie.
LTV
Deze marketingafkorting staat voor Lifetime Value, of ook wel beter gekend als Customer Lifetime Value (CLV). Dit is een meting die de waarde van je klant voor je bedrijf berekent, en dit wordt met een simpele berekening gedaan…
Gemiddelde winst per bestelling x gemiddeld aantal aankopen per klant = Lifetime Value
CPL
Deze marketingterm is heel belangrijk als je advertenties lanceert die gefocust zijn op het binnenhalen van nieuwe leads. Cost Per Lead zal je vertellen hoeveel het je kost om één nieuwe lead binnen te halen.
QS
Dit staat voor Quality Score, of in het Nederlands kwaliteitsscore. Google geeft je advertentie namelijk een score en hoe hoger deze score is, hoe vaker je advertentie weergegeven zal worden, maar ook op welke plaats je advertentie weergegeven wordt.
Deze score wordt berekend aan de hand van enkele factoren:
1. Verwachte klikfrequentie
2. Relevantie van de advertentie
3. Ervaring op de landingspagine
Klik op de knop hieronder mocht je hulp nodig hebben bij het opzetten van een succesvolle Google Ads campagne.