Veel bedrijven zien het nut van social media reeds in. Niet verwonderlijk als je bijvoorbeeld weet dat binnen België elke dag maar liefst 4,3 miljoen mensen inloggen om updates van vrienden, familie en bedrijven te zien.
Echter, social media werkt niet zoals de standaard communicatiekanalen. Er zijn andere regels die gevolg moeten worden. Doe je dat niet, dan riskeer je fans te verliezen en bijgevolg misschien wel klanten te verliezen. Daarom geven we graag enkele tips mee om social media goed in te zetten.
Zorg voor een verzorgd social media profiel
Het eerste wat mensen zullen zien als ze je Facebook/Twitter/LinkedIn/… pagina bezoeken is je profiel. Net zoals in de offline wereld, en misschien zelfs nog wat minder, heb je slechts enkele seconden de tijd om iemand te overtuigen fan te worden van jouw bedrijf. Het spreekt voor zich dat een verzorgd profiel daar een grote rol in speelt.
Probeer daarom een goede profielfoto te kiezen en een creatieve omslag/achtergrond foto te gebruiken indien mogelijk. Vul ook alle gegeven die je kan invullen zoals openingsuren, korte omschrijving enz. in.
Net een profiel gemaakt voor je bedrijf en klaar om al je kenissen/vrienden/medewerkers/… te vragen om de pagina te volgen? Wacht daar dan nog eventjes mee. Plaats eest enkele goede updates. Mensen zullen namelijk sneller een pagina volgen/liken als de tijdslijn nog niet leeg is. Op die manier hebben ze een idee van welke updates er geplaatst zullen worden en waar ze zich aan kunnen verwachten.
Blijf bondig en werk met foto’s
Een beeld zegt meer dan 1000 woorden. Zo ook in het social media landschap waar alles zeer snel en vluchtig gaat. Mensen hebben dikwijls niet veel tijd/zin om lange teksten te lezen, hou het daarom dus kort. Plaats bij de update dan nog eens een afbeelding en het aantal likes/retweets/… zal een pak hoger liggen dan zonder.
Praat niet enkel over jezelf
Je bedrijf en je producten/diensten zijn top. En dat mag je ook zeggen. Maar overdrijf hier niet in. Elke dag een update met een product in de kijker of elke dag zeggen dat jullie de beste zijn, daar zul je ook niet mee scoren. Probeer hier een evenwicht in te vinden. Er mogen wel eens promoties gedeeld worden maar probeer ook regelmatig andere dingen te posten. Denk aan nieuws uit je sector, leuke inhakers op de actualiteit enz.
Ga interactie met mensen aan
Social media werkt niet zoals een televisie- of radiospot waarbij de communicatie in één richting gebeurt. De bedoeling van social media is om interactie aan te gaan. Op jouw sociale media kanalen zullen mensen reageren op updates. In plaats van communicatie in één richting, is er hier communicatie in twee richtingen.
Krijg je een reactie binnen, wees dan dankbaar en reageer daar ook op als dit gepast is. Verwijder geen reacties (tenzij er regelrechte leugens in staan) ook als dit negatieve reacties zijn. In dat geval vraag je best verder naar het probleem en los je dit op via een privébericht/mail/telefoon.
Maak er iets persoonlijks van
Geef toegevoegde waarde aan je social media accounts door er iets persoonlijks van te maken. Mensen zien graag foto’s waar ook échte mensen op staan waardoor het bedrijf een gezicht krijgt. Een blik achter de schermen bouwt vertrouwen in het bedrijf op en is voor velen iets leuks om te zien.
Neem jezelf ook niet altijd té serieus, er mag ook eens gelachen worden. Bijvoorbeeld een foto van een collega dat iets grappig heeft geschreven op een post-it voor een andere collega, mag zeker eens gedeeld worden. Vergeet dan wel niet de toestemming van die collega te vragen als zijn/haar naam op de post-it staat.
Experimenteer met de uren/dagen van updates
Een veel terugkerende vraag is: wanneer plaats ik best mijn updates? En dat is een vraag waar niemand op zal kunnen antwoorden. Er zijn statistieken die over het algemeen een beeld geven wanneer je update het grootste bereik haalt maar als je het ons vraagt werkt de trial & error beter. Jouw doelpubliek is misschien op andere uren online dan de meesten. Test dus met de dagen en uren om updates te plaatsen. Voor de meeste social media kanalen heb je trouwens de mogelijkheid om updates in te plannen.
Deze mogelijkheid is bij Facebook ingebouwd en voor Twitter/ LinkedIn/… bestaan er tools die dit voor jou doen. Denk daarbij aan
Buffer,
Hootsuite (gratis) of voor als er budget voor is
Engagor.
Werk met een content kalender
Deze tip zal het jezelf gemakkelijker maken. Als je wekelijks één, twee of meerdere updates per week wilt plaatsen, kan het soms moeilijk zijn om op één dag een idee voor een update te vinden. Met een content kalender kan je dit allemaal beter plannen. In je content kalender zet je ook de geplande blogberichten, nieuwsbrieven etc. waardoor alles samen komt in één document.
Uiteraard zijn er nog heel wat andere factoren die een rol spelen al kan je met deze tips al goed op weg.
Ook meer uit je social media halen?
Contacteer ons en we helpen je graag verder.