Elk succesvol bedrijf is gefocust op de belangen van zijn klanten. Hoe ervaren zij jouw product of dienst? Zijn ze tevreden? Veel ondernemers vergeten dat de klantervaring voor een groot deel wordt bepaald door hun eigen medewerkers. Elk bedrijf – klein of groot – heeft er dus baat bij om van zijn medewerkers ambassadeurs te maken, en aan employee advocacy te doen.
Employee advocacy houdt in dat jouw medewerkers jouw organisatie promoten bij anderen. De effectiviteit ervan hangt af van de mate waarin werknemers zich langdurig positief over jouw merk uitlaten. Om het juiste employee advocacy-programma op te zetten, moeten organisaties eerst zorgen voor een sterke medewerkersbetrokkenheid.
Medewerkersbetrokkenheid is een breed begrip en draait om het creëren van een omgeving waarin jouw medewerkers elke dag het beste van zichzelf kunnen geven. Het is gebaseerd op vertrouwen, toewijding en communicatie en is altijd een tweerichtingsproces, waarbij zowel de werkgever als de werknemer betrokken is. Medewerkersbetrokkenheid zou bij elke organisatie hoog op de agenda moeten staan. Organisaties met een hoge mate van medewerkersbetrokkenheid zouden 21% meer winstgevend zijn dan organisaties die dat niet doen.
Klaar om de eerste stappen richting employee advocacy te zetten? Start met deze tips:
- Communiceer je missie en visie Niet alleen om talent aan te trekken, maar ook zodat alle medewerkers weten waar het bedrijf naartoe wil. Zo kunnen ze als ambassadeurs hun steentje bijdragen. Communicatie is essentieel!
- Creëer verbondenheid Zorg dat je medewerkers een band krijgen met elkaar én met de organisatie. Pas als die verbondenheid er is, kunnen medewerkers een rol spelen in je employer branding.
Starbucks past deze strategie succesvol toe. Zij noemen hun werknemers niet gewoon personeel of medewerkers, maar “partners”. Hiermee wil het bedrijf een gevoel van verbondenheid benadrukken. Daarnaast geeft Starbucks hen eigenaarschap over interne communicatie. Zo creëerden ze Facebook-, Twitter- en Instagram-accounts voor hun “partners”, waarin werknemers verhalen en discussies over het bedrijf delen. Hun persoonlijke verhalen zijn daarbij belangrijker dan het ‘corporate’ verhaal.
- Maak het persoonlijk Je kan een team of personeelsbestand als een grote, anonieme massa benaderen, maar hoe individueler en persoonlijker je teamleden in de schijnwerpers zet, hoe meer dit zal resoneren bij potentiële medewerkers.
Coolblue introduceerde bijvoorbeeld het Codemuseum, waar in verschillende winkels stukjes code van hun online platformen als kunstwerken worden tentoongesteld. Bij elk stukje code staat vermeld welke developer hiervoor verantwoordelijk is, waardoor Coolblue zijn medewerkers op een persoonlijke manier in de schijnwerpers zet. Dit is een sterk voorbeeld van employer branding gericht op potentiële nieuwe collega’s, met een duidelijke boodschap: jouw werk wordt hier écht gewaardeerd.
- Bied kansen tot opleiding Geef medewerkers de tools en kennis die ze nodig hebben om het bedrijf op een doeltreffende manier te vertegenwoordigen. Dit omvat onder andere opleidingen over de best practices op sociale media en het aanbieden van merkgebonden content die ze kunnen delen.
- Omarm feedback en geef je medewerkers een stem Geef jouw frontline medewerkers een stem via polls, enquêtes en andere vormen van feedback. Een medewerker die het gevoel heeft dat er naar hem of haar wordt geluisterd, zal sneller het bedrijf extern promoten. Bovendien blijkt uit recent onderzoek dat 56% van de frontline medewerkers suggesties heeft om bedrijfsprocessen te verbeteren. Laat deze bron van ideeën niet onbenut.
- Houd je werknemers in the loop Zorg ervoor dat medewerkers weten welke koers er wordt gevaren. Interne communicatie is essentieel om medewerkers betrokken te houden. Betrokken medewerkers voelen zich meer gewaardeerd en kunnen een betere bijdrage leveren aan de groei van de organisatie. Gebruik bijvoorbeeld een intranet, stuur een nieuwsbrief, of organiseer bijeenkomsten. Je kan hierin zo breed gaan als je zelf wil.
- Meten is weten Controleer de betrokkenheidsdata om te zien waar je inspanningen goed werken en waar je meer aandacht aan moet besteden. Mond-tot-mondreclame is misschien moeilijk te volgen, maar online kanalen zoals social media, of het vooraf bepalen van enkele KPI’s, bieden een uitstekende manier om de impact van de employee advocacy van jouw medewerkers te meten. Zo kan je waar nodig bijsturen.
Kortom: investeer in interne marketing, en je zult merken dat de tevredenheid onder medewerkers stijgt, waardoor het makkelijker wordt om nieuw talent aan te trekken en de groei van de organisatie te ondersteunen.
Zin om een van jouw werknemers tot brandambassadeur te maken? Onze experts helpen graag om jouw strategie een extra sparkel te geven.
Digital Marketeer
Kennen SEA en SEO geen geheimen meer voor jou & ben je bezeten door digitale marketing?
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Ut elit tellus, luctus nec ullamcorper mattis, pulvinar dapibus leo.