Onlangs las ik volgende quote: “15 years ago, the internet was an escape from the real world. Now, the real world is an escape from the internet.” Die kwam wel even binnen. Ik herinner me nog het enthousiasme om achter de computer te mogen zitten, een gevoel dat vandaag plaatst maakt voor ‘do not disturb’-vibes, een duizelingwekkend aantal meldingen en booming offline-retreats.
In een tijdperk waarin onze levens steeds meer beheerst worden door digitale platforms, was sociale media ooit de onbetwiste koning van online interactie. Maar nu lijkt er een nieuw fenomeen op te komen: mediamoeheid. Mensen voelen zich overweldigd, uitgeput en soms zelfs gevangen genomen door de constante stroom van informatie en interactie die sociale media biedt. Is dit het begin van het einde voor sociale media zoals we die kennen?
Media, niet social
Het begrip ‘sociaal’ in sociale media lijkt zijn betekenis verloren. De platforms die ooit werden geprezen met hun vermogen om mensen te verbinden, lijken nu meer op digitale podia waar individuen zichzelf uitroepen tot sterren van hun eigen show. Een plek waar alles draait om transacties of nieuwe verdienmodellen.
De drang om op te vallen op social media heeft ervoor gezorgd dat gewone gebruikers dagelijks een overweldigende hoeveelheid content gevoerd krijgen. Van een GRWM (Get Ready With Me) die jou een nieuwe dagcrème wil aansmeren (pun intended…) tot een house tour vol inspiratie. Terwijl content creators een Gouden Eeuw meemaken (in 2027 zal de sector wereldwijd de grens van 480 miljard dollar doorbreken), zie ik tegelijkertijd een andere, eerder geconstateerde ontwikkeling toenemen: mediamoeheid onder socialmedia-gebruikers.
Interessante paradox
Die overdaad aan aandacht vragende content leidt tot een punt waarop gebruikers de behoefte voelen om hun digitale consumptie drastisch te minderen. Daarnaast zijn gewone gebruikers minder enthousiast over het delen van persoonlijke updates en missen zij de persoonlijke connectie die voorheen wel op social media te vinden was. Hier ontstaat een interessante paradox: hoewel de hoeveelheid content en content creators toenemen, doet de sociale interactie onder gewone gebruikers het omgekeerde.
De nadruk op het creëren van meer content om op te vallen in de massa heeft geleid tot een overvloed aan visuele prikkels. Daarnaast heeft het ook de menselijke connectie naar de achtergrond gedrukt, waardoor het voor content creators moeilijk is om hun doel(groep) te bereiken.
Slow down, cowboy
Terug naar de basis dus: een creatief ecosysteem waarin diverse individuen samenwerken. Focus op vernieuwende content, creaties die kwaliteit boven kwantiteit kiezen. Deze bewuste aanpak heeft positieve gevolgen, zowel voor gewone gebruikers die lijden onder mediamoeheid als voor content creators, die hun doelgroep willen bereiken.
Tegelijkertijd resulteert een ‘eerst denken, dan doen’-werkwijze in een verhoogd engagement bij content creators. Wanneer content niet alleen bedoeld is om aandacht te trekken, maar wordt geleid door een strategie en creatieve samenwerking, ontstaat er een connectie tussen de creator en de gebruikers van het platform.
Mensen voelen zich aangetrokken tot content die méér biedt dan enkel oppervlakkige prikkels en die reflecteert op de kernwaarden van het merk, bedrijf of individu erachter. Deze betrokkenheid komt voort uit oprechte interesse en waardering voor de echtheid en diepgang van de gedeelde content.
P.S., die quote waarover ik vertelde aan het begin van dit artikel? Die ik gelezen had? Heb ik eigenlijk een TikTok over gezien. 😉
Digital Marketeer
Kennen SEA en SEO geen geheimen meer voor jou & ben je bezeten door digitale marketing?