De traditionele, opdringerige marketing heeft zeker haar nut bewezen en doet het in bepaalde gevallen nog steeds. Meer en meer komen we tot het besef dat het achterhaald is en gewoon niet meer werkt.
Niets zo storend als ongewenste telefoontjes van verkopers, advertenties en nieuwsbrieven vol schreeuwerige reclame of reclame die je favoriete tv-programma onderbreekt. Mensen zijn het beu.
Mensen willen je bedrijf of merk leren kennen en pas als ze het leuk vinden kan het vertrouwen groeien en komt er een deal tot stand.
We geven je enkele tips mee:
- Gratis kennis delen (content marketing) in plaats van opdringerige reclame Heel wat bedrijven houden nog krampachtig vast aan schreeuwerige reclame. Hun marketing barst meestal van de slogans maar ze beseffen niet dat dit de klant net afschrikt. De klant wil zien dat een bedrijf expertise in huis heeft en passie voor het vak. Dan pas zal hij je onderneming vertrouwen, kopen en meer zelfs… reclame voor je maken. Zeg nu eerlijk, hoe ben je zelf? Bij wie koop jij het liefst? Bij mensen die altijd een verkooppraatje afsteken of mensen die laten zien dat ze weten waarover ze spreken en expert in hun vak zijn?
- Pull, don’t push Bij push-reclame dringt een bedrijf of merk zijn diensten of producten op. We moeten net het omgekeerde doen. In plaats van ongewenste reclame naar je klanten te pushen, trek je ze aan door boeiende informatie te bieden. Het doel is dat zij met jou contact opnemen en niet omgekeerd. Mensen zoeken altijd online info op vooraleer ze tot een aankoop overgaan. Het is daarom als KMO heel belangrijk om online zichtbaar te zijn en nuttige informatie over je vak en expertise te verspreiden. Zo trek je vanzelf geïnteresseerden aan die al voor 90% klaar zijn om bij jou te kopen, een enorme tijdswinst dus.
- Gebruik de juiste kanalen. Verspreid je content zo breed mogelijk. Als je verhaal klopt, zowel online als offline, zal je doelgroep je makkelijk weten te vinden zonder dat je het moet gaan zoeken in agressieve en meestal dure verkooptechnieken.